Konst på Stan

P10002821.jpg
Birgitta Muhr 03.JPG
kumlan.JPG (1)

Följ med på en konstvandring i centrala Kumla

Ta del av vacker konst samtidigt som man får en vandring i de centrala delarna av staden.

Vandringen Konst på Stan består av ett 20-tal konstverk. De flesta av konstverken ligger i de centrala delarna av Kumla, men några ligger strax utanför centrum.

Guidad tur

Konst på Stan går att boka som guidad tur.
Boka enkelt din guidade visning via vår e-tjänst genom att klicka här.

Du kan även kontakta kommunens servicecenter på:
Telefon: 019-58 80 00
E-post: servicecenter@kumla.se 

Telefon

Servicecenter 019-58 80 00

E-post

servicecenter@kumla.se 


Läs mer om konsten i Kumla och ladda ner broschyren här.


Du kan se alla bilder och läsa samma information här.

 

Kumlan

1. Arne Jones

Kumlan (1966/67)

Teknik:Gjuten aluminium

Placering: Framför stadshuset

En tävling med fyra inbjudna skulptörer utlystes 1954 för utsmyckning av platsen framför stadshuset och det då nybyggda stadshotellet. Arne Jones, en konstnär som ofta arbetade med cirklar, spiralrörelser och slingor som formelement, vann med sitt förslag Kumlan.

Kumlan står med ett ben i himlen, ett ben i vattnet, ett ben på jorden.

 Här

2. Ebba Matz

Här (2008)

Teknik:Rostfritt svarvat stål, svarvat lackerat huvud

Placering: Stadshusgatan

När man vill markera något på en karta sker detta oftast genom att rita ett kryss och sätta dit en kartnål. Ebba Matz gör detta bokstavligen genom en 4,5 meter lång nål som monterats i 15 graders lutning från ett markkryss i cortenstål.

Nålen och kulan är svarvade irostfritt stål. Kulan har en diameter på 100 cm och är tvåkomponentlackerad i en klassisk röd nyans.

Regent för en dag

3. Olle Medin

Regent för en dag (2008)

Teknik:Rostfritt stål

Placering: Solgårdsplatsen

Regent för en dag har ett fundament av svart indisk granit med trappavsats som kan fungera som sittbänk. Ur fundamentet reser sig sex rostfria stålrör som upptill hålls samman och kröns av en kungakrona i guldförgylld kopparplåt.

Skulpturen inbjuder till att kliva upp och ta plats under den gyllene kronan och att för en stund bli sin egen kung eller drottning.

Tvåflodslandet

4. Kenneth Williamsson

Från Tvåflodslandet (2006)

Teknik: Relief av målad gjuten betong

Placering: Vattugatan 5

Konstverket utgörs av ett tätt nästan ogenomträngligt bladverk i gröna nyanser med fantasins 24 lotusblommor i en djupt vinröd färg. En orientalisk växt som sedan urgamla tider är helig symbol och vanligt dekorationsmotiv.

Same Unknown

5. Ann-Sofi Sidén

Same Unknown (2011)

Teknik: Keramik

Placering: Husgavel på Marielundsgatan

Verket är ursprungligen en video som Ann-Sofi Sidén skapade för Fotografia Europea, i Reggio Emilia 2008. Hon bjöd in 200 personer som framför videokamerorna fick glida nerför en metallstolpe. Videoverket har på Gustavsbergs-fabriken överförts till cirka 750 keramikplattor som en och en har monterats på husgaveln.

 

Förvecklingar

6. Lars Englund

Förvecklingar (2008)

Teknik: Cortenstål

Placering: Östra Drottninggatan 9–11

Lars Englunds skulpturala former utgår ofta från naturens lagbundenhet - det kan vara frågan om geometrins eller fysikens grundformer. Han använder sig av industrins rationellt framställda produkter, oftast metallvaror av olika slag.

Konstverket Förvecklingar tillhör en av Lars Englunds huvudgrupper, sfärer.

 

Vattenorgel

7. Mikael Pauli

Vattenorgel (2011)

Teknik: Metall

Placering: Kungsvägen, Högkvarteret

Skulpturen är i ständig rörelse. De trettio rören fylls undan för undan med vatten och tippar därefter över och tömmer sitt innehåll i bassängen som omger konstverket.

Det till synes planlösa vippandet och tömmandet av vatten är cykliskt och sker utifrån ett programmerat schema. En gång i timmen stannar samtliga rör i upprätt position för att därefter ”göra vågen” för eventuella förbipasserande.

Hans och Greta

8. Arvid Källström

Hans & Greta (1955)

Teknik: Brons

Placering: Kumlasjön

Hans och Greta blickar mot den ljusnande framtiden. De har siktet ställt på något längre bort, de vandrar mot vuxenlivet.

I barnen finns framtiden - det samhälle vi skapar idag kommer att tas över av våra barn. Kan vi se dem i ögonen ? Lämnar vi ett hållbart samhälle eller ett samhälle som brister och bävar mötet med framtiden?

Skulpturen är en gåva till Kumla kommun 1955, ett tack från Barnens Dags föreningen för att kommunen årligen kostnadsfritt upplät området kring Kumlasjön för Barnens dag festligheter.

9. Jan Håfström

Mr Walker (2016)

Teknik: Stål och aluminium

Placering: Kumla sjöpark

Jan Håfström har skapat en tredimensionell skulptur som ändrar färg beroende på från vilket håll man betraktar den. Hemligheten med Mr Walker har med rörelse att göra. Han är seriefiguren Fantomens förklädnad

till "vanlig man". Han är en man med ett uppdrag: han söker en mening och vill ge upprättelse åt de marginaliserade.

Jan Håfström har gjort flera riktningsförändringar i sin konst under karriären. Mr Walker på språng kan också ses som en symbol för detta.

 

Lilla björn

10. Anna Molander

Lilla Björn (2010)

Teknik: Gjuten brons

Placering: Kumlasjön

Lilla Björn ingår i ett arbete på temat Astronomi. På ön i sjön på en granitsten i anslutning till Lilla Björn finns ett solur som visar bland annat de djur som är aktiva under olika tider på dygnet.

De fyra stensittbänkarna vid Lilla Björn och soluret är på gavlarna prydda med gjutna näckrosblad i brons, en växt som osökt för tankarna till vatten och sjöpark.

Verket Lilla Björn är monterad så att om betraktaren böjer sig ned och med ett öga siktar längs björnryggen och mellan björnöronen så får den stjärnbilden Lilla Björn i fokus.

11. Olle Medin

Boat (2013)

Teknik: Rostfritt stål

Placering: Kumla sjöpark

Olle Medin strävar i sin skulpturella konst efter enkelhet och renhet i form och material. Här är ett stiliserat skrov som svävar över marken, på samma gång lätt och kraftfullt. Vart är det på väg? Fantasin sätter inga

gränser, så skeppet kan ta oss vart vi vill. Formen på skulpturen känns igen i en annan, mycket större och högre belägen farkost, Arken på Kvarntorpshögen, ett annat av Olle Medins konstverk.

Knutte Wester

Malak (2017)

Teknik: Brons

Placering: Kumla sjöpark

Idag befinner sig 28 miljoner barn på flykt i världen, den högsta siffran sedan andra världskriget. Malak var ett av de barnen. Hon fann en fristad i Sverige. Efter ett tag urartade ett ungdomsgräl till stenkastning mot

familjens hus. Denna händelse ledde till en manifestation mot främlingsfientlighet - för mångkultur och familjen kunde fortsätta sitt liv där. Skulpturen visar en sårbar, oskyddad flicka med böjt huvud. En flicka som

drömmer om utbildning, människors lika värde, styrka och ett liv i fred och frihet.

Att fly och att kunna flyga. Malak betyder ängel på arabiska.   

13. Anders Krisár

Half Boy (2015)

Teknik: Polerad Brons

Placering: Sjöparkens Växthus

En halv människa - en kluven människa som förmedlar den känsla av tvehågsenhet vi drabbas av i livets oändliga vägval.

Verkets titel anger också en könstillhörighet. Men skulpturen återger en androgyn, eller kanske i ännu högre grad, en könlös varelse likt Barbies pojkvän Ken.

Skulpturen framstår som ren och avskalad från attribut som skulle kunna färga vår upplevelse. Half Boy blir i någon mening opolitisk och möjlig att förhålla sig till oavsett social, politisk eller etnisk bakgrund.

Anders Krisárs verk blottlägger människans fysiska, erfarenhetsmässiga och samhälleliga begränsningar vilket gör verket alltigenom mänskligt och allmängiltigt.

14. Maria Miesenberger

Ögonblick i rörelse (2014)

Teknik: Svartpatenterad brons

Placering: Sjöparkens växthus

På växthusets tak mot söder står hon redo att våga hoppa ut i det okända, släppa det välbekanta och trygga för att finna nya vägar och mål. Graciöst ihopkrupen med spända muskler anar vi att hon snart sträcker på

sig och påbörjar det stundande äventyret. Maria Miesenberger utforskar konsekvent det egna jaget, kroppen och själva livets olika stadier och villkor. Skulpturen ger oss all möjlighet att fundera över vad vi själva

önskar förverkliga eller förändra i våra liv men ännu inte haft modet att genomföra.

Ängel

15. Eva Lange

Ängel (2014)

Teknik: Bohusgranit

Placering: Sjöparkens Växthus

Ängeln kan anas genom några sparsamma linjer i skulpturen. Kanske ska man se stramheten och reduceringen av ängelns attribut, vingar och gloria, som en följd av samhällets sekularisering. Kanske har vi alla ett behov av eller längtan till ängelns omvårdnad?

Eva Langes stilistiska ängel blir något som vem som helst kan förhålla sig till eller ta till sig oavsett vilken religionstillhörighet man har eller inte har.

 

 

Skönhet

16. Richard Brixel

Skönhet (2010)

Teknik: Brons

Placering: Kumla sjöpark

Skönhet är Kumla sjöparks första skulptur.

Vid vattenbrynet sträcker hon frimodigt ut sin kropp likt en galjonsfigur på ett skepp. Skulpturen är en balansakt. Likt många av Brixels skulpturer ligger tyngdpunkten hos Skönhet i den övre delen och gör att tillvaron på stenstoden känns tillfällig. Skönhet är i rörelse och på väg att kasta sig ut i vinden.

 

Ljusskåp

17. Pål Svensson

Ljusskåp (2002)

Teknik: Stenarbete, svart diabas

Placering: Johannesplatsen

Skulpturen Ljusskåp är ett försök att föra in naturen i stadsmiljön. Ramen är opolerat grov medan den slipade elliptiska pelaren reflekterar ljuset i sin blanka yta.

Ljusspalterna på ömse sidor om pelaren blir smalare eller bredare, mer eller mindre skimrande, ibland i olika färgnyanser, beroende på ögats infallsvinkel och solens ställning.

Ljusorgel

18. Leif Bolter

Ljusorgel (2006)

Teknik: Rostfritt stål, slipade glasprismor

Placering: Sveavägen 12

Ljusorgel sträcker sig mot himlen, som en hyllning till luften och det fria. Bågen ställer in sig efter vindriktningen. Ljuset speglar genom glasprismorna, ju soligare det är desto mer ljusspel och desto fler olikfärgade reflexer.

Leif Bolter vill bryta ljuset på ett oväntat sätt. Konstverkets placering inne på gården gör att det kan ses både från de omgivande byggnaderna och från Sveavägen.

Skohörnan

19. Ulla Viotti

Skohörnan (2006)

Teknik: Murat kolbränt formtegel med glaserad ovansida

Placering: Sveavägen/Köpmangatan 19

Konstverket sätter fokus på skoindustrin som präglat Kumlas framväxt och nutida utseende. Skulpturen är utformad som två skor som möts. Några tegelstenar bär skulpturens namn Skohörnan i djuptryck liksom ordspråket ” I Kumla finns det mer skomakare än folk".

 

Tillsammans

20. Eva Fornå

Tillsammans (2014)

Teknik: Brons

Placering: Trygghetsboendet Kvarngården

Tillsammans. Ett osannolikt möte mellan den arktiska isbjörnen och den antarktiska pingvinen.

Kanske är det drömmen om en världsomfattande gemenssam syn på miljöfrågor som Eva Fornåå har gestaltat i denna lilla ömma och tilltalande skulptur.

Konstverket förmedlar också en del av tanken med trygghetsboendet som det är placerat intill. Trygghet innebär bland annat en social samvaro med ömsesidig tillit.

Kumla brassensemble

21. Birgitta Muhr

Kumla brassensemble (2010)

Teknik: Stål och mässing

Placering: Entrén till Folkets Hus

Högst upp i taket i gallerian vid Folkets hus hänger Kumla brass -ensemble.

Birgitta Muhr ville göra något som binder samman affärsdelen med dess många förbipasserande och Folkets Hus lokaler på våningen ovanför. Hon ville åskådliggöra vad som händer i Folkets Hus som är en plats för gemenskap och där inte minst musiken traditionellt har haft en stor roll.

Kvinna vid havet

22. Knut-Erik Lindberg

Kvinna vid havet (1960)

Teknik: Skulpterad granit

Placering: Kvarnparken

Ur granitblocken kan man se en kvinna framträda, liggandes på sidan på en berghäll, nära vattnet, bekvämt vilande på armbåge och höften. Inte omedelbart, men snart, framträder de kvinnliga formerna. Och solen har sin gång över Kvinnan vid havet.

Fåglar

23. Johanna Karlsson

Fåglar (2013)

Teknik: Brons

Placering: Husgavel på Sörbyvägen

Här råder liv och rörelse. Fåglarna är upprörda, en del vaksamma. Något händer. Kanske stör trafiken på Sörbyvägen? Eller husbilen som parkerat alldeles för nära väggen?

Att det är just fåglar som pryder husväggen har sannolikt sitt ursprung i kvartersnamnet, nämligen Hackspetten. Någon hackspett är dock svårt att hitta på väggen. Snarare är det nötkråkor, korsnäbbar och kråkfåglar som stått förebild för skulpturerna.

Vindfyr

24. Anna Molander

Vindfyr (2002)

Teknik: Tegel, betong, metall

Placering: Via industriområde, Viagatans södra del

När Vindfyr placerades intill Viagatan stod den som ett ensamt vägmärke i det platta landskapet. Anna Molander beskrev själv skulpturen som -en lek med vinden -en fyr på havet -ett utropstecken på slätten.

Delvis gick detta förlorat när byggnaderna kröp närmare men fortfarande snurrar glatt de färgstarka vindskålarna högst upp på den fyra meter höga skulpturen. Sedd uppifrån förstår man att en kompassros har gett formen och Vindfyrens väderstreck är placerade utifrån de verkliga.